הסבר על דפוס דיגיטלי

דפוס דיגיטלי הוא שם כולל לטכנולוגיות הדפסה ישירות מקובץ דיגיטלי, הכולל בתוכו מדפסות לייזר, מדפסות הזרקת דיו ואופסט-דיגיטלי.
ככלל ברוב בתי המדפסות הנפוצות ביותר יהיו מדפסות הלייזר ומדפסות הלייזר הצבעוניות.

מחסניות דיו של מכונת דפוס דיגיטלית

אופן הפעולה של מדפסות הלייזר:

לייזרים טוענים גליל מיוחד הנקרא בשפה המקצועית - תוף בתמונה הגרפית לפי הקובץ הגרפי , בדרך כלל מדובר בקובץ PDF אשר מהווה את הסטנדרט הנפוץ ביותר בתחומי הגרפיקה והדפוס בימינו.
הלייזר יוצר זאת על ידי שינוי המטען החשמלי של הנקודות לאורכו ולרוחבו של התוף, כמות הנקודות הללו מהווה למעשה את מה שמכונה רזולוציית ההדפסה הדיגיטלית והוא נע בין כמה מאות לאלפי נקודות לכל אינץ`, תלוי בסוג המכונה.
במדפסת לייזר צבעונית מתבצעת פעולה זו ארבע בפעמים, כמספר צבעי היסוד במכונה על ארבעה תופים שונים, כל תוף והצבע שלו, שחור, ציאן (סוג של תכלת), מג`נטה (סוג של ורוד) וצהוב.
הטונר הינו הצבע של מדפסו הלייזר, למעשה זוהי אבקת פלסטיק בעלת פיגמנט (אחד הצבעים שהזכרנו) ואשר טעונה במטען המאפשר לה להידבק אל התוך במקומות הטעונים.
הטונר מועבר בשלב הבא אל הנייר על ידי קורונה – מעיין חוט מוליך המפעיל משיכה אלקטרוסטטית חזקה על חלקיקי אבקת הטונר ואלה נצמדים לדף.
בדרך כלל לאחר מכן עובר הדף תהליך של צריבת אבקת הטונר על הדף על ידי תנור פיוזר המתיך את הטונר אל דף הנייר בשימוש בשמן ביוצר ציפוי מגן מעל הדף.



יתרונות וחסרונות הדפוס הדיגיטלי:

הדפוס הדיגיטלי היווה למעשה מהפכה של הנגשת הדפוס למיעוטי היכולת.
ובין השאר אפשר את המדפסות הביתיות שלרבים מכם יש בבית.
בתעשיית הדפוס אפשרה הטכנולוגיה הזו מגוון מוצרים חדש איכותי וזול של ריצות קצרות, כגון גלויות, כרטיסי ביקור פליירים ועוד אשר עד לאותה עת חייבו הדפסת כמויות מסחריות ללא צורך.
בנוסף טכנולוגיה זו אפשרה את התפתחות העבודות של המידע המשתנה, עבודות בהם בכל דף מודפס משהו שונה, כגון חשבונות המים והחשמל אשר אתם מקבלים לביתכם, ולהבדיל גלויות ממוענות אישית על פי רשימת אנשי קשר שיש לכם.
החיסרון היחידי של הדפוס הדיגיטלי היה איכות ההדפסה ומגוון הצבעים והחדות שלהם, שלא השתוו או אפילו התקרבו אל דפוס האופסט.


המהפכה של אינדיגו:

בולטות ביחודם בתחום הדפוס הדיגיטלי מכונות הדפוס אינדיגו מבית HP אינדיגו (המצאה ישראלית) אשר יצרה תהליך היברידי שדומה בפעולתו לדפוס האופסט והמשתמש בצבע נוזלי (פטנט של HP אינדיגו) במקום הטונר הקונבנציונאלי ועדיין מייצר את הדמות על ידי תהליך לייזר (זרוגרפיקה) ובכך משיג את יתרונות שתי השיטות, צבעים חיים במיוחד, מגוון מרהיב של גוונים, אפשרות למידע משתנה, יעילות בריצות קצרות.


הדיו המגנטית הנוזלית של HP

רבים מכנים את מכונות אלו כ-אופסט דיגיטלי והן ללא ספק הפכו לאחת המכונות הנפוצות ביותר בעולם, במיוחד לאור הביקוש הגובר לריצות קצרות ואיכותיות והתמעטות העבודות הארוכות ומסורתיות יותר.

מכונת דפוס HP אינדיגו

ראויה לציון תערוכת הדפוס העולמית - דרופה (בדיסלדורפ שבגרמניה) אשר הייתה באופן מסורתי ביתו של דפוס האופסט העולמי ושל ענקים כדוגמת היידלברג, ובשנים האחרונות פינתה את הבמה לדפוס הדיגיטלי ובמיוחד ל-HP אינדיגו אשר הייתה אחד המציגים הראשיים בתערוכה זו.