דפוס אופסט

דפוס אופסט הוא שיטת הדפסה המבוססת על יצירת גרפיקה על גבי לוח אלומיניום דק המכונה בז`רגון המקצועי פלטה וחלוקתו לאזורים בעלי ציפוי שומני (אמולסיה) וחלקים מחוסרי ציפוי שומני, אותם אזורים עם האמולסיה מעבירים את הצבע הלאה לבלנקט ומשם לנייר ובשאר האזורים הצבע אינו עובר, בשיטה זו מתבצעת ההדפסה.

גלילים ואמבטיית צבע במכונת אופסט

יצירת שקף – יצירת השקף בדרך כלל מתבצעת על ידי מכונות שקפים, רובם ככולם היום עובדות על סטנדרט ה-PDF אשר למעשה שולט ביד רמה בתעשיית הדפוס והגרפיקה, בגרפיקות צבעוניות, יווצרו 4 שקפים, אחד לכל אחד מצבעי היסוד בדפוס: שחור, ציאן (סוג של תכלת), מג`נטה (סוג של ורוד) וצהוב, ושילובם יחד יצור את התמונה הצבעונית הרצויה.

יצירת גלופה - תהליך יצירת הגלופה מתחיל בהקרנת הגרפיקה מהשקף על גבי הגלופה אשר מכוסה כולה בציפוי שמנוני ואז העברתה בתהליך פיתוח כימי הדומה לתהליכי פיתוח תמונות, חומרי הפיתוח הכימיים משאירים את הציפוי השמנוני על אזורי הגרפיקה ומסירה אותו מהחלקים הריקים.

כיום ישנן מכונות אשר מדלגות את שלב ההקרנה של השקף ומוציאות פלטה/גלופה מוכנה היישר מקובץ PDF כולל החלוקה לכמה גלופות במקרה של ריבוי צבעים.

הרכבת הגלופות – הגלופות המוכנות עם הגרפיקה המוטבעת עליהם מורכבות על הגלילים המיועדים לכך במכונת דפוס האופסט, וצבע האופסט נמרח על המכונה על ידי הדפס לכל גלופה בנפרד (תלוי גם בסוג המכונה ובמספר הצבעים האפשרי),

בנוסף מים מוכנסים למכונה, המים מרטיבים את האזורים של הגלופה בהם אין את האמולסיה, כך שנוצרים שני אזורים, האחד שמנוני שאליו הצבע על בסיס השמן נדבק ואזורים מימיים אשר אינם קולטים את הצבע, בעת הפעלת המכונה מסתובבים הגלילים עליהם הגלופות ומעבירים את דמות הגרפיקה עם הצבע אל גליל הבלנקט.

הבלנקט – תפקידו של גליל הבלנקט הוא להעביר את הצבע אל הנייר, השימוש בבלנקט כמתווך מסייע לשמירת לוח האלומיניום משחיקה מהירה, כמו כן הוא מאפשר יצירת גלופה בכיוון רגיל ולא בדמות ראי.


יתרונות האופסט:

שיטת האופסט הינה שיטה מעולה להדפסות גדולות (ריצות ארוכות) הכוללות הדפסה חוזרת של אותה גרפיקה על עשרות ומאות אלפי עותקים, מחיר ההדפסה הינו נמוך במיוחד ומאפשר הדפסות רבות במחירים זולים יחסית.
בנוסף צבעי השמן בהם משתמשים באופסט הינם צבעים חזקים ו-"חיים".

מכונת אופסט - ארבעה צבעים


חסרונות האופסט:

שיטת האופסט והכנת הלוחות הינה שיטה יקרה וארוכה מדי להדפסות עם ריצות קצרות, כגון כרטיסי ביקור. בנוסף הדפסה דו-צדדית מחייבת ריצה חוזרת לאחר היפוך הניירות.
השימוש במים ובבלנקט גורמים לגורם האנושי להשפיע רבות על איכות ההדפסה ומעשה אינם מאפשרים על שמירה של צבעים ואיכות הדפסה בין ריצות שונות.

בלתי ניתן להדפיס עבודות עם מידע משתנה – כלומר עבודות בהם כל דף/גיליון הוא בעל גרפיקה שונה מקודמו